CHILDIO MAGAZÍN

  • Valerie Šťástková

Děti nechtějí psát úkoly: Jak jim pomoci?


Jak na domácí úkoly? Se správným režimem a ve správném prostředí snadno!

Přimět děti psát řádně a pravidelně domácí úkoly se stává větším či menším problémem všech rodičů. Některé děti úkol odbudou, jiné se dokonce vymluví, že žádný nemají, či že jej stihly už ve škole a rodiče nevypracovaný úkol odhalí až díky poznámce v žákovské knížce, či z telefonátu od vyučujícího. Proč je pro děti většinou tak těžké psát domácí úkoly a jak jim v tom pomoci?


Proč dětem dělá problém psát domácí úkoly?


Doma je doma

Nejčastějším problémem (a nejen pro děti) je změna místa z oficiálního na neoficiální – doma je místo pro odpočinek, ne pro práci. A tak jakmile dítě přijde domů, automaticky přepne z režimu “povinnosti” do režimu “volný čas”. Volný čas a odreagování je samozřejmě důležitý, je nesmí se kvůli němu zapomenout na všechny povinnosti.


Strachy a nezdary

Pokud vaše dítě vždy dělalo úkoly svědomitě a najednou má problém s nimi začít, či se během nich soustředit – zaměřte se na to, co se v jeho životě mohlo změnit. Možná, že se učí látku, která mu zrovna dělá obtíže a potřebovalo by doučování. Možná mu ve škole něco ošklivého řekli spolužáci. A nebo je na vině velká změna, s kterou si dítě neumí poradit – smrt domácího mazlíčka, stěhování, nový člen v rodině, kterému se teď všichni věnují apod.

Neptejte se dítěte na přímo – “Co je špatně?” Nejen, že si nemusí uvědomovat, co přesně je špatně, ale může se poté ještě více uzavřít. Ptejte se spíš, co by si přálo, nabídněte mu, že mu s úkoly pomůžete, připomeňte mu hezké věci, nebo jej motivujte drobnými odměnami.


Pokud se vám nedaří strachům, smutkům, či nezdarům u dítěte porozumět, nebojte se obrátit na odborníka – školní psycholožka, učitelka vás jistě napadnou jako první, někdy ale stačí i slečna, či kamarád na doučování.

Možnosti, jak dětem pomoci


Pravidelnost

Nastavte si pravidelný režim na psaní domácích úkolů. Stejně jako se malé děti snadno naučí, že od 18:45 běží v televizi Večerníček, naučí se i starší děti, že od určité hodiny je čas na úkoly. Jak jsme výše zmínili – zábava a volný čas je sice důležitý, neměl by ale zcela vytlačit povinnosti.

Některým dětem vyhovuje, když si domácí úkoly udělají hned po škole a zbytek večera už mají volno, jiným naopak vyhovuje užít si odpoledne a na domácí úkoly se podívat až večer. Pomozte dítěti najít vhodný denní režim.


Režim by se měl shodovat i ostatními okolnostmi – pokud doma večer není klid, bude lepší naučit dítě dělat úkoly odpoledne. Pokud ale odpoledne nejste doma, abyste dítěti s úkoly pomohli, nechte úkoly až na večer.

Trpělivost a pozitivita


Pokud se s dítětem učíte, či mu chcete pomoci, měli byste být vždy trpěliví, váš tón pozitivní a vaše jednání motivující. Zní to jako příliš optimistická rada? Nebojte, nemusíte být superhrdina/ka. Není totiž chyba přiznat, že něco sami nevíte, že je něco špatně, nebo že už to trvá dlouho, důležité je, jakým způsobem to řeknete.


Příklad:

  • Už mě nenapadá, jak to vyřešit, ale neboj, najdete někoho, kdo to bude vědět.

  • Už se nesoustředíš, dáme si svačinu a budeme pokračovat.

  • To nevadí, když nebudeš nejlepší v němčině, jde ti přece výborně matika, jen se potřebuješ našprtat základy, pak budeš mít klid.


Nebojte se používat “podmínky”

Dítě nemůžete trestat, aby se chovalo správně. Vhodné je proto používat podmínky, jejichž dodržení pomůže dítěti zlepšit se. Lépe si to ukážeme na příkladu:


Špatně:

  • Budeš se učit, protože jsem to řekl/a!

  • Nemůžeš mít pětky, protože jsi náš syn/dcera!


Dobře:

  • Včera jsi v pokoji zapomněla na domácí úkol, protože jsi byla na mobilu. Nech ho v kuchyni a přijď si pro něj, až budeš mít úkol hotový.

  • Už potřetí za sebou jsi opsal úkol z matiky od spolužáka. Vím, že tě matika nebaví, ale je potřeba to zvládnou. Najdeme ti doučování a budeš ho psát na něm, abys na to nebyl sám.

Další rady, které mohou pomoci:

  • Nechte dítě, ať dostane poznámku, nebo pětku. Někdy je to přesně ten impuls, který stačí, aby se na to dítě příště podívalo, nebo to schválně nezamlčelo.

  • Nepouštějte se do velkých hádek. Někdy je lepší říct jen: “Teď je čas na úkoly, až to budeš mít, můžeš jít ven za kamarády, dřív ne.”

  • Pokud má dítě obzvlášť problém se učit a psát úkoly, poraďte se s odborníky ohledně poruch učení. Čím dřív se o nich dozvíte, tím spíš se s nimi naučíte pracovat.

  • Používejte odměny, nikoliv úplatky. Odměna je něco, co si dítě zaslouží, pokud se chovalo vzorně a snažilo se, úplatek je něco, kvůli čemu se dítě bude chovat vzorně a snažit se, ale brzy na to zapomene, jakmile dosáhne svého.

  • Pokud se doma dítě nemůže soustředit – jdete psát úkoly ven, k babičce, nebo třeba do knihovny.




Související příspěvky

Zobrazit vše

Sledujte náš příběh

facebook@3x.png
instagram-sketched@3x.png
youtube-2@3x.png
twitter@3x.png